صفحه مقاله های سایت

مقالات سایت
 

شناسایی رقیبان شما

شناسایی رقیبان شما

 

 

یک تحلیل رقابتی میتواند در چند سطح یک سازمان اجرا شود اگر شما تنها مسئول یک محصول از محصولات شرکت هستید باز هم لازم است این تحلیل را انجام دهید.

اولین بخش از هر تحلیل رقابتی شامل مشخص کردن رقیبان است.

دقت کنید که رقیبان می توانند به اشکال مختلف باشند:

-بازیگران دیگری که محصولاتی شبیه محصولات شما ارائه می کنند.

-بازیگران کاملا جدید در صنعت شما

-شرکت هایی که برای محصولات شما موارد جایگزینی می سازند.

 

بیشتر شرکت ها،رقیبانی موجود وبالقوه دارند.رقیبان موجود به طور علنی و مشهود در همان حیطه کاری شما رقابت می کنند. رقیبان بالقوه هنوز خود را به عنوان بازیگران شما معرفی نکرده اند. بنابراین رقیبان اصلی موجود وبالقوه شرکت خود را چطور شناسایی میکنید؟ در اینجا یک قاعده ساده را معرفی می کنیم :

رقیبان،شرکت هایی هستند که همان نیاز های مشتری را که شرکت شما برآورده می کند،با بازاریابی ، تبلیغات و ... تامین می کنند یا قصد دارند که آن ها را تامین کنند.

برای مثال: یک مشتری،نرم افراز پردازش واژه ای را خریداری می کند که شرکت شما سازنده آن است. نیاز واقعی او نرم افراز نیست،بلکه توانایی نوشتن است،این نیاز با مداد،خودکار،ماشین تایپ و هر ابزار نوشتاری دیگری که یک شرکت خلاق و نوآور بتواند در سر بپروراند،قابل رفع است.

بنابراین،شرکت شما در واقع،از انچه شما فکر میکنید،رقیبان بیشتری دارد.

شرکت شما نه نتها از آنچه شما انتطار دارید،رقیبان بیشتری دارید،رقیبان بیشتری دارد،بلکه ممکن است انواع متعددی از رقبا داشته باشد برای مثال:اگر شرکت شما سازنده دستگاه های فتوکپی باشد،نیاز مشتریان به تکثیر اوراق را برآورده می کند.اما شرکتی که تنها فقط دستگاه تکثیر را ارائه نمیکند، بلکه "خدمات" تکثیر ائراق را ارائه می کند هم به همان اندازه می تواند آن نیاز را برطرف کند> از این رو ، آن شرکت خدماتی هم، به همان اندازه که یک شرکت دیگر  سازنده دستگاه های فتوکپی می تواند رقیب شما باشد رقیبتان به حساب می آید.

به شما پیشنهاد می کنیم این مقاله : عوامل موثر بر خرید متقاضیان کالا  را نیز مطالعه بفرمائید.

ارتباط با ما:

39 تهران، خیابان ستارخان، سه راه تهران ویلا، نبش کوچه مهرسر، برج اداری تجاری تهران ویلا، طبقه 6، واحد

تماس: 67584 021